TIPS: How to get a more productive day

 Hej!! Jag har känt mig lite omotiverad och inte så produktiv senaste tiden, vilket inte är så vanligt för mig. Jag tycker om att ha saker på gång och känna att jag varje dag har gjort något. Så för att hitta tillbaka till mig själv och få in en bättre rutin på att få saker gjorda så har jag gjort lite research och kommit fram till detta...
 
 
10 sätt att få en mer produktiv dag:
 
1.Vakna tidigt
Detta gör att du får saker gjort tidigare på dagen och mot eftermiddagen har lättare att slappna av. Ju tidigare du går upp ju mindre distraherad blir du troligtvis då inte så många andra är vakna. Jag är verkligen mer morgonmänniska än nattmänniska och är som mest effektiv på morgonen innan alla andra vaknar. Självklart kan jag va trött vissa mornar och vända dygnen lite. Men skulle jag välja mellan tidig morgon och sen kväll väljer jag morgonen alla dar i veckan.
 
2.Gör en lista
En lista med saker att göra under dagen underlättar och ger en bra överblick. Skriv det viktigaste först eller en med de "tråkigaste" först. Detta gör att du får antingen de viktigaste gjort först eller de tråkigaste som du annars skulle struntat i.
 
3.Prioritera 3 saker att göra
Och inte fler än tre. Detta gör att du får realistiska mål att uppnå på en dag och inte blir stressad. När du klarat av dina tre uppgifter kan du fortsätta med resten men du kommer då känna att du gjort de tre viktigaste och som du satte som mål för dig själv. Det ger dig bl.a. ökat självförtroende och du kommer lättare kunna ta dig an resten av dagens uppgifter.
 
4.Gör en karta
Vissa av dina saker kanske inte är på en och samma plats. Därför är det smart att göra en tidsplan/karta över när, var och hur du ska göra dina uppgifter. Exempelvis brukar jag alltid kartlägga vägen jag tar hem baserat på om jag måste hämta ut paket eller handla i någon specifik butik. Det gör att när jag går från jobbet VET att jag kommer få dessa uppgifter gjorda.
 
5.Säg nej!
Ju äldre man blir ju enklare blir det oftast att kunna säga nej. Men detta är en viktig punkt om du verkligen vill få saker gjorda. Säg nej till den där extra fikan. Säg nej till lunch på stan. Säg nej till den där aktiviteten efter jobbet. Annars är det lätt att du tackar ja till något som sen får hela dagen att svepa förbi. Självklart ska du tacka ja om det är något du verkligen vill göra, men då får du tänka på att några av dina uppgifter kan bli lidande.
 
6.Sätt en budget på din tid
Ge dig själv deadlines för när du ska klara av vissa saker, som i sin tur hjälper dig att hålla tiden och klara av dina uppgifter. Detta är extra viktigt om man jobbar hemma. När jag pluggade brukade jag göra detta varje dag. Jag satte upp deadlines för när jag t.ex. skulle ha läst klart ett kapitel, skrivit en sida på inlämningsuppgifter etc. Det gör att du enklare tar dig fram och har små mål att nå hela dagen.
 
7.Delegera uppgifter
Alla uppgifter kanske inte BARA du klarar av. Att hämta ett paket på posten eller köpa middag kanske någon annan kan hjälpa dig med? Det gör att du kan prioritera dina andra uppgifter och spara tid. Så våga delegera uppgifter och be om hjälp!
 
8.Håll inkorgen ren
Detta måste jag säga att jag är riktigt duktig på. Jag flaggar viktiga mail jag måste hålla ett öga på för uppföljning och de mail jag är klar med lägger jag över i mappar eller slänger. Detta gör att din inkorg hela tiden håller sig ren och du blir inte lika stressad. Försök att varje dag ta dig lite extra tid till din inkorg och du som inte klarar detta borde även här sätta små mål, som att varje dag försöka krympa din inkorg med X antal mail.
 
9.Överboka inte
Försök att hålla koll på tiden du faktiskt har och boka inte in fler saker än du klarar av. Tacka inte heller ja till saker du innerst inne vet att du inte kommer gå på, säg hellre nej och slipp stressen att försöka gå. Detta gör även att de som frågar dig vet att de kan lita på dig och att du faktiskt kommer om du tackat ja.
 
10.Undvik möten
Detta gäller inte ALLA möten. Men vissa möten har en tendens att inte ge något och då har du slösat din tid. Försök att bara boka möten som verkligen kan ge något, för annars kanske saker kan ordnas över telefon eller email. Och är det du som kallar till mötet ska du alltid sätta upp en agenda för sakerna som ska tas upp och se till att detta efterföljs. Tid är dyrbart!
 
 
 Jag hoppas några av dessa tips kan hjälpa er, och har ni något ni tycker hjälper er att vara produktiva får ni gärna kommentera era tips :)
xx, Madeleine
 
 
bli produktiv - en lista - how to be more productive - inspiration - productive - tips