Weekend in Hong Kong

Hej! Ett tag tillbaka var vi som jag tidigare nämnt till Hong Kong, och äntligen har jag lyckats få detta inlägg publicerat!!! Vårt visum tillåter oss att vara i Kina under 60 dagar, sen måste vi lämna landet innan vi kan vara här 60 dagar igen. Efter det måste vi söka nytt visum. Det var därför dags för den lilla trippen ut från landet och nu när vi är tillbaka har vi 60 dagar innan vi måste lämna landet eller få nytt visum godkänt. F har inlett sin process för arbetsvisum som hans jobb fixar, min situation är inte helt klar ännu men vi löser det.

Hur som helst. Vi åkte till Hong Kong på fredagen, flyget gick kl.9 på morgonen och vi kom tillbaka kring kl.18 på söndag kväll. Under dessa tre dagar har vi verkligen fått se det bästa av staden. Vi bodde på hotell Sheraton mitt i stan och när vi kommit fram vandrade vi runt, såg all shopping staden erbjöd och avslutade med några glas i hotellets lobby. På lördagen fick vi njuta av hotellets fantastiska frukost (deras fattiga riddare och färska frukt blev min favvo) innan vi tog färjan över till andra delen av stan och besökte Tim Burtons utställning. Jag passade även på att köpa mig lite fint från butiken. Därefter tog vi en taxi till andra sidan berget för att njuta av strandutsikten, en lunch längs strandpromenaden och lite billig shopping på marknaden. När vi sen tog oss tillbaka till den delen av stan vi bodde blev det ännu mer shopping som avslutades med italiensk middag. Söndagen inleddes självklart med hotellfrukost innan vi tog en sista vända på stan och därefter åkte till flygplatsen för att åka hem igen.

Hong Kong har verkligen allt från fantastisk shopping till strand och bad. Vi bjöds på 20-25graders värme under vår vistelse så under sommaren kan det nog bli en gnutta för varmt.

Fun Facts

+ Eftersom England haft makten så har de vänstertrafik, dubbeldäckade bussar och röda fina telefonkiosker.

+ Deras två officiella språk är kinesiska och engelska.

+ Ett annat plus är snabbt internet!! Och hotellet (Sheraton) bjöd även på en ”hot spot” telefon som du kunde bära med dig och alltså alltid ha tillgång till wi-fi.

+ År 2014 hade de omkring 7miljoner invånare. Det är alltså väldigt mycket folk på liten yta.

+ De har Hong Kong dollar som valuta, som faktiskt påminde väldigt mycket om monopol pengar i både material och utseende.

Hong Kong - travel
Ikas USA

Åh Hong Kong! Min kompis bodde där under ett par år så var och hälsade på en gång. Så annorlunda men häftig stad!

Svar: Ja det var verkligen spännande att få vara där :) Kommer definitivt vilja åka dit nån mer gång!